De uitspraak ‘Keep it simple’ komt bij Fivespark overal in terug. De Full Service Provider uit Amstelveen wil het leven van klanten eenvoudiger maken, op allerlei vlakken. Kunstmatige intelligentie blijkt daarvoor een erg nuttig hulpmiddel, zo vertellen Kees van Bemmel en Tessa Groen.

“Wij verzorgen het volledige beheer van IT en communicatiesystemen, en zorgen ervoor dat onze klanten hier geen omkijken naar hebben”, vat Kees van Bemmel (CTO en verantwoordelijk voor de software-development-tak) samen. Even later legt hij uit dat het eerste deel van de naam Fivespark staat voor de vijf hoofddienstverleningen van het bedrijf: connectiviteit, IT-beheer, hardware, software development en adoptie.

Tessa Groen (CMO en verantwoordelijk voor de hardware-tak) vertelt over die hoofddienstverleningen. “Bij connectiviteit moet je denken aan mobiele en vaste telefonie, internetlijnen en glasvezel. Dat doen we samen met onze partners KPN en Vodafone. Verder beheren we werkplekken, servers en zelfs al bestaande maatwerkapplicaties. Onder hardware valt een breed scala aan producten. Die kun je als klant eenvoudig bestellen waarna het  doorgaans de volgende dag wordt bezorgd.”

Maatwerk software
Een belangrijke onderscheidende tak voor Fivespark is software development. Van Bemmel: “We merken dat veel MKB’ers het lastig vinden om hun werk volledig af te dichten met standaard software. We doen daarin maatwerkprojecten, op basis van specifieke verzoeken van een klant. Maar we hebben daarnaast ook eigen oplossingen gebouwd.” Hij noemt de belangrijkste:  Composable Data Hub. “Dat gebruiken klanten om hun datastromen gezond te houden. Je voorkomt daarmee dat in het ene systeem andere klantgegevens staan dan in het andere, wat erg inefficiënt is. Daar is veel behoefte aan, vooral bij kleinere organisaties. Zij kiezen namelijk steeds vaker voor SaaS-oplossingen, omdat die relatief voordelig zijn en erg sterk op één bepaald vlak. Maar data gaat natuurlijk door je hele organisatie heen. Met de Composable Data Hub blijft die data overal hetzelfde, op een geautomatiseerde manier, zonder dat medewerkers daar veel repeterend  werk voor moeten doen.”

Dan is er nog één hoofddienstverlening over: adoptie. Fivespark zet daar heel nadrukkelijk op in. Groen benadrukt het belang daarvan: “Adoptie is een kernaspect van onze dienstverlening. Onze filosofie is ‘Keep it simple’. We streven ernaar om alle oplossingen die we bieden intuïtief en toegankelijk te maken. Dat is essentieel in het complexe IT-landschap, want als technologie niet gebruiksvriendelijk is, zullen mensen het niet optimaal benutten. Adoptie heeft alles te maken met de tevredenheid van eindgebruikers: hoe hoger die tevredenheid, hoe beter de werksfeer. Dit zorgt ervoor dat de technologie niet alleen wordt geaccepteerd, maar ook wordt omarmd, wat cruciaal is voor ons succes.”

Laten zien van AI
Bij dat eenvoudig houden kan AI een grote rol spelen. Van Bemmel: “Veel MKB’ers hebben nog geen idee van wat er met generatieve AI mogelijk is. Pas als we klanten laten zien wat het voor ze kan betekenen, beklijft het. Dan zien ze in hoe het voor meer eenvoud kan zorgen.” Hij geeft een voorbeeld daarvan. “Op onze eigen servicedesk werken mensen die heel goed zijn in het oplossen van complexe problemen. Ze waren altijd veel tijd kwijt met dingen waar ze zich eigenlijk niet mee bezig willen houden, zoals het categoriseren van tickets. Onze software-developers zijn daarmee aan de slag gegaan, met de hulp van kunstmatige intelligentie. Daar is nu een oplossing uitgekomen die onder meer herkent of tickets een hoge prioriteit hebben en die inschat welke medewerker het beste past bij een bepaald soort probleem. Daarmee halen we saai werk weg bij mensen die uitdagendere dingen willen doen.” Groen: “Als we dat aan klanten laten zien, zien ze gelijk de meerwaarde. Dan kunnen ze ook dingen verzinnen die van toepassing zijn op hun eigen organisatie. Dat is ook exact de reden dat we eind juni ons jaarlijkse evenement ‘Not A Buzz’ organiseren. Hier laten we zien wat buzzwords zoals AI concreet kunnen betekenen voor organisaties.”

Security komt uiteraard ook vaak als onderwerp op tafel. Van Bemmel: “Ook daarbij is het belangrijk dat we het concreet maken voor klanten. We laten bijvoorbeeld met pentesten zien waar hun kwetsbaarheden liggen en hoe we die op kunnen lossen.”

VR-bril
“Klanten vinden het ook steeds belangrijker om op een verantwoorde manier van hun oude hardware af te komen”, zo merkt Groen. “Wij krijgen daar vaak vragen over. We kunnen hardware op laten halen, waarna we de data op een gecertificeerde manier wipen en we het product refurbishen of recyclen. De restwaarde kan aan een goed doel worden geschonken of worden ingezet voor de aankoop van nieuwe devices. Bedrijven die nieuwe hardware kopen kunnen bij ons ook kiezen voor e-waste-compensatie. Ze betalen bij de aanschaf dan een paar euro meer, wat wordt ingezet om de afvalhoop met oude toestellen, in dit geval in Afrika, kleiner te maken.”

Van Bemmel ziet nog een ontwikkeling. “Er is steeds meer markt voor VR (virtual reality, red.), MR (mixed reality, red.) en XR (extended reality, red.). We zijn daarvoor sinds kort partner van Meta. Het wordt vaak nog ten onrechte gelinkt aan gaming, maar er zijn heel veel usecases voor te bedenken. Denk aan specialistische monteurs die mee kunnen kijken op afstand, waardoor ze niet meer overal fysiek aanwezig hoeven te zijn. Maar ik ken ook verhalen van mensen die langere tijd op een boorplatform moeten werken en die daar via een VR-bril met hun partner of kinderen kunnen praten, alsof ze ernaast staan.”

Slimme keuzes
Hoe Fivespark het leven van klanten makkelijker maakt, komt onder andere tot uiting bij STEF Nederland, onderdeel van de STEF Group, dat markleider is op het gebied van temperatuur-gecontroleerde logistiek. Van Bemmel legt uit: “Onze klant leunde sterk op een maatwerkapplicatie die essentieel was voor hun bedrijfsvoering, maar tegelijkertijd uitdagend in beheer en hosting. Wij hebben nu de hosting overgenomen, doen het functionele beheer en voeren aanpassingen door. Meer dan dat, we optimaliseren de applicatie zodanig dat die niet alleen functioneert, maar ook inzicht geeft in hun bedrijfsprocessen. Hierdoor kan de klant weloverwogen en slimme beslissingen nemen, wat hun dagelijkse werkzaamheden aanzienlijk vereenvoudigt.”

Kees van Bemmel over Protinus: “Sinds 2017 werken we met Protinus samen, onder andere bij hardware-deals voor grote organisaties. Protinus kan snel schakelen, zoals laatst, toen een bedrijf een groot aantal smartwatches voor hun medewerkers wilde. Ze zijn natuurlijk ook sterk in aanbestedingstrajecten: ze kennen alle regels en hebben veel inhoudelijke kennis.”


Tessa Groen (CMO) en Kees van Bemmel (CTO)
                                                                          

nl_NLNederlands